No niin nyt on takana viikonloppu ja omat kisat.

Tärkoituksenani oli lähteä vain kuvaamaan koirakoiden menoa, koska Yoyolla oli juoksut ja Stanleyn kanssa en tällä kertaa jaksanut/viitsinyt osallistua kisoihin.

Noh kuinkas siinä sitten kävikään?

Ohjasin viikonlopun aikana kolme rataa kolmella eri koiralla! Olin lupautunut kakkosiin ketyksi cairni Rymylle, jolle haettiin intoa radalle. Sitten siinä kävikin niin että Rymyn ohjaajan fysiikka ei  oikeen kestänyt juoksemista, joten minä sain kunnian viedä tämän herran seuraavalle radalle. Grillimakkara "taskussa" lähdimme sitten suorittamaan rataa Rymyn kanssa. Ennen ensimmäistä estettä Rymy hieman haikaili ohjaajansa perään, mutta sen jälkeen ei tietoakaan ikävästä. Suoritimme hienoa rataa kepeille asti, jossa arvioin sitten väärin itseäni ja koiraa ja otimme yhden kiellon täältä. Loppu rata sujui hurjan hienosti ja sai olla tyytyväinen itsestään ja etenkin koirasta, joka toimi hienommin kuin odotin!

1243184085_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
(Rymy oikean ohjaajansa kanssa)

Jo aikasemmin oli ollut seuraavan ohjattavani ohjaajan kanssa että voisin kokeilla miten koira liikkuu minun kanssa radalla. Eli seuraavaksi menin radalle maksi kokoisen sheltti Ossin kanssa. Ossia ja Ossin ohajaajaa olen kouluttanut (Ossia olen myös hierontu), mutta koirakkona olimme (samoin kuin Rymynkin) toisillemme uusia tuttavuuksia. Ossinkin kanssa salaisena aseenamme oli grillimakkara. Ossin kanssa itse rata sujui todella hienosti, mutta yksi riman tiputus antoi meille viisi virhe pistettä. Mutta erittäin tyytyväinen olin tästäkin menosta. Eipä Ossi kaipaillut oikeaa ohjaajaansa olenkaan radalla. Ossin kanssa sijoitumme luokassa neljänneksi ihan hienoisella yli ajalla.

1243185272_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
(Ossi)

Yön yli nukuttiin sitten kotona omien koirien vieressä ja aamulla heräsimme 6.00 ja lähdimme aamutoimien jälkeen 40 minuutin aamu lenkille (joka on meillä harvinaista herkkua, koska en ole lähelläkään aamuihmistä). Tämän jälkeen suuntasin kohti kisapaikkaa kamera kourassa. Kisat alkoivat maksi kolmosista, jossa sainkin kuvailtua mukavasti ekan radan. Seuraavaan ohjattavaan koiraan olin jo saanut vihiä ajoissa aamulla (tai noh kai minä vähän itsekin vihjaisin että voin koiraa kokeilla, jos ohjaaja haluaa). Noh starttasin siis kisaan E lapinporokoira Gamilla, joka ei oikeen tahtonut liikkua edellisellä radalla oman ohjaajansa kanssa. Gami oli minulle entuudestaan minulle tuttu sen verran että olen hoitanut Gamin lihaksia. Vikupallo ja juustot hallussani lähdimme ottamaan Gamin kanssa kontaktia toisiimme radan reunalle. Poika oli innokas tekemään kanssani yhteistyötä, joka oli mahtava juttu. Olin tutustunut Gamin rataan sillä silmällä että Gami voisi kulkea samalla tavalla kuin edellisellä radalla, mutta ei! Gami lähti innolla ja haukkuen kanssani radalla (eikä haikaillut omistajaa). Kontakeja taidettiin hypellä yli kerran (koska osittain info kuinka toimia ei ollut tullut perille minulle asti, mutta ei tämä menoa haitannut). Yksi aivan selvä virhe oli kielto, jonka teimme sen vuoksi, koska oletin hieman ohjaavani hitaampaa koiraa niin linjani oli valittu väärin. Mutta kokonaisuutena rata oli erittäin hyvä ja taas oltiin kaikin puolin tyytyväisiä!

1243185802_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
(Gami)


Gamin kanssa meni niin hyvin että minut on nyt sitten ilmoitettu Kajaanin kisoihin Gamin ohjaajaksi ja tänne ilmoitan myös Yoyon.

Ei hitsi että on mukava olo (kun tuo masennuskin tuossa kummittelee). Oli mukava saada radoista paljon positiivista palautetta niin ulkopuolisiltakin kuin koirien omilta ohjaajilta. Mieltä lämmitti vielä erityisen paljon, kun tuomari Lahikainen kehui että hienosti sain kaikki lainakoirat toimimaan.

Medit minulla menikin suurilta osin ohi, koska kävin kotona hakemassa omat koirat autoon mukaan, mutta minit minun oli kyllä pakko saada seurata, koska taso oli kova, vaikka muutama kova oli joukosta pois (enkä tässä todellakaan tarkoita itseäni). Kuvia sain hyvin ja ne löytyvät täältä: http://picasaweb.google.com/YoyoEssi/ (päivittyy tämän viikon aikana hitaasti, mutta varmasti)

Tuliaisena myös mukava rusketuksen alku, joka ei kyllä kohentunut tänään.

Onnea kaikille menestyneille ja niillekin, jotka eivät menestyneet, mutta tekivät hienoja ratoja!

 

 

Ja mainittakoon vielä että Yoyolla oleva laihdutus/kiinteytys on hyvällä mallilla ja sm-kisoissa pitäisi olla jo hieno vartalo jo esillä (ei kyllä ohjaajalla, mutta...)